RIA25D~1

Nieuw Licht

Van 18 juni tot en met 7 september 2025 te zien in de Grote Kerk Alkmaar: de tentoonstelling Echoes of Eternity van kunstenaar Joris Strijbos. De installatie maakt je bewust van de invloed van feilbare technologie op het vastleggen van herinneringen en gebeurtenissen, ook voor de toekomst.

Geluid, ruimte en technologie
In Echoes of Eternity onderzoekt Joris Strijbos de verbinding tussen geluid, ruimte en technologie. De installatie bestaat uit verschillende onderdelen, die allemaal met elkaar in verbinding staan. Een alienachtige robotarm speurt de ruimte af op zoek naar geluiden. Op de grond staat een grote schaal gevuld met zand, waarin geluidstrillingen patronen maken. Daaromheen staan speakers, die het opgenomen geluid terug de kerk in sturen.

Twee verjaardagen
Echoes of Eternity is geïnspireerd op twee belangrijke jubilea. De grote klok van de Grote Kerk viert dit jaar haar vijfhonderdste verjaardag. Het orgel van de kerk bestaat dit jaar driehonderd jaar in deze samenstelling. In die eeuwen is het geluid in en rond de kerk sterk veranderd, met langsrijdende scooters en rinkelende telefoons. Daarbinnen blijven de klanken van de kerkklokken en het orgel al die honderden jaren vaste elementen. Ze spelen een belangrijke rol bij belangrijke rituelen en gebeurtenissen, zoals geboorte, huwelijk en dood.

Over Joris Strijbos
De Rotterdamse kunstenaar Joris Strijbos (1981) studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In zijn installaties creëert hij landschappen waarin beeld, geluid en licht samensmelten. Zijn werk was te zien op festivals, in galeries en in musea in binnen- en buitenland.

Nieuw Licht
De tentoonstelling is onderdeel van het programma Nieuw Licht – Kunst in de Grote Kerk, waarin ieder jaar een hedendaagse kunstenaar het podium krijgt om een nieuw kunstwerk te maken, geïnspireerd op het culturele erfgoed in de kerk. Dit is de vijfde editie in de reeks. Eerder waren kunstenaars Thomas Trum, Nynke Koster, Folkert de Jong en Driessens & Verstappen te gast.

Terugblik 2024: Driessens & Verstappen

Voor de zomertentoonstelling Nieuw Licht 2024 nodigde Grote Kerk Alkmaar het kunstenaarsduo Driessens & Verstappen uit. Hun project Fossil Remains onderzoekt de fossielen van het verleden én de toekomst.
De kerk is gebouwd op miljoenen jaren geschiedenis. In de vloer van Belgisch hardsteen zijn fossielen te vinden van schelpen en koralen, resten van een tropische zee waarin de Ardennen ooit lagen. Driessens & Verstappen lieten zich hierdoor inspireren, maar keken ook vooruit: naar de rol van plastic als mogelijk fossiel van de toekomst.

Plastic vergaat niet. Het hoopt zich op in oceanen, spoelt aan op stranden, zinkt naar de bodem. Wat als dit afval uiteindelijk versteent en net zo tastbaar wordt als de fossielen onder onze voeten?
De tentoonstelling bestaat uit drie delen: een reeks ‘zerken’ van plastic bovenop bestaande grafstenen, een speurtocht naar fossielen in samenwerking met paleontoloog Jelle Reumer en een serie denkbeeldige zeewezens – Plastomorphs – die plastic als bouwmateriaal gebruiken.

Met Fossil Remains brengen Driessens & Verstappen een gelaagde tijdreis in beeld: van oerzee tot plastic tijdperk.

Terugblik 2023: Folkert de Jong

Alkmaar Ontzet is een verhaal waar de in Alkmaar geboren en in Egmond aan Zee getogen Folkert de Jong sterke associaties bij heeft. Deze gebeurtenis vormt dan ook het vertrekpunt voor de tentoonstelling Dutch Mechanisms. Beeldengroepen van a-typische materialen - zoals styrofoam, polyurethaanschuim en epoxy – verschenen in de zomer van 2023 in de Grote Kerk Alkmaar. Met het project wil Folkert de Jong de grote verschuivingen van de geschiedenis onderzoeken. Dutch Mechanisms gaat over de kneedbaarheid van de Nederlandse geschiedenis.

Geschiedenis heeft Folkert de Jong altijd al gefascineerd. Vooral het multidimensionale aspect – dat de geschiedenis bekeken kan worden vanuit verschillende perspectieven – inspireert de kunstenaar. Eerder maakte De Jong de werken Operation Harmony en The De Witt Brothers, gebaseerd op de perspectieven uit de geschiedenislessen over de zeventiende eeuw, zoals die decennialang werden gegeven in Nederland. De veranderende tijdsgeest heeft de herziening en heroverweging van de Nederlandse geschiedenis in volle vaart gebracht. Het was dan ook een shock voor De Jong om zich te realiseren dat de verhalen over de geschiedenis van Nederland, die hij als kind en tiener op school had meegekregen vanuit een ander perspectief, gezien kunnen worden als perioden van uitbuiting en onderdrukking. Helden werden ineens schurken.

Terugblik 2022: Nynke Koster

In de zomer van 2022 was Common Ground van kunstenares Nynke Koster te zien op het hoogkoor van de Grote Kerk. Voor veel Alkmaarders vormt de Grote Kerk de huiskamer van Alkmaar. Maar wat is dat precies, een huiskamer van de stad? En wie voelt zich hier allemaal thuis? Voor dit speciaal voor deze plek ontworpen kunstwerk ging Koster aan de slag met het thuisgevoel van Alkmaarders. Door te werken met een 'afgiet'-methode herpositioneert Koster verhalen en objecten en daagt ze bezoekers uit om er letterlijk op een andere manier naar te kijken. Het publiek mocht plaatsnemen op het omgekeerde gewelf gemaakt van zacht schuim en rubber, waar je letterlijk tussen de verhalen van Alkmaar lag. Het werk verbond de verhalen van verschillende gemeenschappen in de stad met elkaar.

Terugblik 2021: Thomas Trum

In 2021 is de Grote Kerk Alkmaar begonnen met een nieuw kunstproject: Nieuw Licht. Kunst in de Grote Kerk Alkmaar. De tentoonstelling Taking a Line for a Walk met kunstenaar Thomas Trum was de eerste editie in deze nieuwe reeks. Het uitgangspunt van de reeks Nieuw Licht is tweeledig. De kunstenaar wordt in de eerste plaats gevraagd om een site-specific werk te maken waarin hij of zij reflecteert op de plek en/of de historie van de kerk. Het staat de kunstenaar vrij om een eigen verbinding met het gebouw aan te gaan. Daarnaast vragen wij de kunstenaar om zich te verhouden tot de ruimte. Het formaat van de kerk nodigt uit om projecten te realiseren die op andere locaties niet zouden kunnen.

'Taking a Line for a Walk' in beeld

RI41FA~1

Schaalvergroting

Bij zijn eerste bezoek aan de Grote Kerk Alkmaar was Thomas Trum direct getroffen door de enorme schaal van de kerk en stelde de vraag: ‘Waarom is deze kerk zo enorm groot?’ Zelf is Trum al enige tijd bezig met een onderzoek naar schaalvergroting in zijn werk en wat dit doet met de materialiteit van zijn werk. Het was ook deze vraag die centraal stond in het werk dat Trum maakte voor de tentoonstelling Taking a Line for a Walk. Van 9 juli tot 12 september was de serie werken de Trum speciaal voor de Grote Kerk maakte te bezoeken. Op de tentoonstelling waren zeven enorme doeken van de kunstenaar te zien waarvan het hoogtepunt het enorme werk op het hoogkoor was, dit doek was wel zeven meter hoog.

RICK A~2

Lijnenspel

De monochrome werken, bestaande uit enkele lijnen door Trum op het doek gezet door middel van enorme zelfgebouwde viltstiften, contrasteerde met de overwegend ornamentele decoraties die terug te vinden zijn in de Grote Kerk. Het zijn dan ook niet de ornamentele aspecten van het interieur van de kerk, maar het lijnenspel van de structurele architectuur die Trum hebben geïnspireerd voor de motieven in zijn werk. De kerk vormt al eeuwenlang een inspiratie voor kunstenaars. Halverwege de zeventiende eeuw schilderde Pieter Saenredam het interieur van de Grote Kerk in Alkmaar. Het door Saenredam gekozen perspectief benadrukt het bijzondere lijnenspel in de architectuur van de kerk. Het is dit lijnenspel, dat anno 2021 ook Thomas Trum inspireert. Trum probeert het ritme van de architectuur, gevormd door de gewelven, bogen en pilaren van de kerk, te vangen in zijn nieuwe serie werken. Daarbij komen de lijnen, net als in het werk van Saenredam, als vanzelf in het verdwijnpunt samen.

RI91D6~1

Groot succes

Van 9 juli tot 12 september was de serie werken de Trum speciaal voor de Grote Kerk maakte te bezoeken. Op de tentoonstelling waren zeven enorme doeken van de kunstenaar te zien waarvan het hoogtepunt het enorme werk op het hoogkoor was, dit doek was wel zeven meter hoog. De tentoonstelling was een succes en de Grote Kerk mocht ruim 36.000 bezoekers ontvangen die allemaal werk van Trum hebben kunnen bekijken. Met deze tentoonstelling is een nieuwe doelgroep bereikt, namelijk liefhebbers van hedendaagse kunst zowel regionaal als nationaal. De tentoonstelling heeft ook veel media-aandacht gekregen, zowel regionaal als nationaal. In de Alkmaarsche Courant, De Volkskrant en De Telegraaf zijn grote artikelen verschenen naar aanleiding van interviews met Thomas Trum over dit project.